.
   
 

BUSSINES PLAN

Biznes plan - jest opracowaniem, w którym wykorzystując pewne dane historyczne opisujące przedsiębiorstwo zawarta jest projekcja celów, a także sposoby ich osiągania, przy jednoczesnym uwzględnieniu wszystkich istniejących uwarunkowań finansowych, rynkowych, marketingowych. Zwykle w biznes planie przedstawiona jest działalność bieżącą firmy, a także prognoza opisująca okres trzech lub pięciu lat od zakończenia realizowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Biznes plan posiada dwie zasadnicze funkcje: wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwsza z nich umożliwia wykorzystanie opracowania jako wewnętrznego dokumentu planistycznego niezbędnego do zarządzania firmą, natomiast druga wykorzystywana jest dla pozyskania potencjalnych inwestorów i przyciągnięcia z zewnątrz środków potrzebnych do sfinansowania planowanych przedsięwzięć.
Funkcja wewnętrzna umożliwia osobom odpowiedzialnym za kierowanie przedsiębiorstwem podjęcie właściwych decyzji co do jego dalszego rozwoju i strategii. Służy ona do precyzyjnego opracowania założeń i wyników finansowych przyjętych wariantów strategicznych, a także pozwala eliminować te warianty rozwoju firmy, które uznane zostaną jako nieefektywne.
Funkcja zewnętrzna wykorzystywana jest nie tylko w celu uzyskania dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania, ale również umożliwia przedstawienie obrazu przedsiębiorstwa na zewnątrz, w taki sposób jak chcielibyśmy aby postrzegały nas firmy współpracujące (kontrahenci, instytucje, urzędy, firmy doradcze itp.).

Każde przedsięwzięcie gospodarcze różni się od pozostałych, a żaden wzorzec biznes planu nie jest uniwersalny. Może się więc okazać, że niektóre punkty wyszczególnione we wzorcu nie dotyczą naszego przedsięwzięcia; może się też okazać, że w naszym biznes planie warto omówić zagadnienia, o których wzorzec nawet nie wspomina. Biznes plan powinien od początku robić dobre wrażenie na czytelnikach, a jeżeli jest taka potrzeba, należy poprosić kogoś o dokonanie korekty pod względem językowym.

Typowy biznes plan powinien zawierać m.in. następujące elementy:
Strona tytułowa -znaleźć się tutaj powinny m.in. nazwa i adres naszej firmy (lub nasze nazwisko i adres), tytuł biznes planu, data jego opracowania (miesiąc i rok)
Spis treści - zawierający tytuły i podtytuły poszczególnych części i dopowiadające im numery stron
Streszczenie - zwykle przedstawia się tutaj w skróconej formie informacje o istocie przedsięwzięcia i jego najważniejszych zaletach; fragment ten powinien wzbudzić zainteresowanie czytelnika i zachęcić go do przeczytania pozostałych części opracowania
Opis firmy - występującej o środki na realizację przedsięwzięcia. Jeżeli jest to grupa osób (np. założyciele spółki), należy zaprezentować dane dotyczące działalności ich wszystkich.
Opis branży - w której ma funkcjonować projektowane przedsięwzięcie, a w tym charakterystykę ogólną (rozmiary sprzedaży w całej branży, jej aktualną sytuację, osiąganą rentowność, sezonowość itp.), dane na temat głównych producentów/usługodawców (ich udział w rynku, historię, aktualną kondycje, perspektywy, silne i słabe strony itp.) oraz informacje na temat perspektyw branży.
Produkt / usługa - przede wszystkim należy przedstawić czym jest, czym różni się od innych produktów/ usług, jakie ma zalety, dla kogo jest przeznaczony, informacje dotyczące patentów, znaki towarowe itp., ograniczenia (normy, świadectwa, zezwolenia itp.), prace rozwojowe (już realizowane i planowane).
Analiza rynku - najczęściej najtrudniejsza część biznes planu, ale jednocześnie jedna z najważniejszych. Prawie wszystkie elementy planu działań marketingowych i planu finansowego będą wywodzić się z szacunku sprzedaży wynikającego z analizy rynku. Ocena tej części będzie rzutować często na ocenę wiarygodności całego biznes planu.
Plan działań marketingowych - informujący o tym, jak zamierzamy osiągnąć oszacowaną wielkość sprzedaży i planowany udział w rynku. W tej części powinny być omówione m.in. następujące zagadnienia: ceny ich poziom, kalkulacja, przewidywane bonifikaty dla nabywców, porównanie z cenami konkurentów, plan sprzedaży metody, kanały, ich przewidywana efektywność, pośrednicy, przedstawiciele handlowi, personel własny, nazwy głównych odbiorców itp.
Plan produkcji /usług - należy w nim przekonać czytelników, że wiemy wszystko na temat uzyskania produktu / świadczenia usługi najwyższej jakości, że znamy najlepsze źródła zaopatrzenia, że mamy lub będziemy mieć najlepszy personel itd.
Zarząd - nazwiska, kwalifikacje, doświadczenie i dotychczasowe osiągnięcia osób, które będą zarządzały przedsięwzięciem, przewidywane zasady ich wynagradzania i motywowania, w przypadku większej firmy także jej planowana struktura organizacyjna.
Harmonogram - najważniejsze etapy przedsięwzięcia, czas ich rozpoczęcia i zakończenia, wielkość nakładów w każdym etapie oraz źródła ich pokrycia
Plan finansowy - jego treść oraz jakość jego sporządzenia będą najbardziej rzutować na ostateczną ocenę naszego biznes planu. Najważniejsze elementy to: sytuacja bieżąca firmy, założenia wstępne - szczegółowy plan przychodów i kosztów ich osiągnięcia, prognozy finansowe (przygotowane na podstawie przyjętych założeń przynajmniej na okres trzech lat). Ponadto można tu przedstawić wskaźniki rentowności, produktywności, rotacji, płynności finansowej, zwrotu kapitału itp., które będą istotne dla czytelnika; osoby nie prowadzące ksiąg rachunkowych przy opracowaniu tej części powinny skorzystać z pomocy dobrego księgowego
Załączniki - mogą to być kopie ważnych dokumentów, jak i sporządzone przez nas tabele, zestawienia, rysunki itp.


(c) 2004 Euro Consulting